10%
online donaties gegenereerd in één jaar
1,700
vrijwilligersaanmeldingen in één jaar
Samaritans is in 1953 opgericht met als missie mensen te behoeden voor zelfmoord. De organisatie heeft daarvoor een hulplijn die 24 uur per dag, zeven dagen per week bereikbaar is per telefoon en e-mail, maar biedt ook persoonlijke gesprekken op 201 locaties in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Deze service wordt mogelijk gemaakt door 20.000 vrijwilligers. Elke zes seconden neemt er iemand contact op via een van deze supportkanalen. De organisatie bereikt jaarlijks meer dan een half miljoen mensen met haar activiteiten in lokale gemeenschappen.
Het belangrijkste marketingdoel van de Samaritans is de bekendheid van hun hulplijn te vergroten om uiteindelijk het aantal zelfmoorden te verlagen. Michael Keating, Digitale Communications Manager, legt uit: "We willen onze boodschap onder de aandacht brengen bij mensen die overwegen een eind aan hun leven te maken, zodat ze weten dat we steun kunnen bieden." Naarmate de organisatie digitaal vaardiger werd, heeft Samaritans ook conversiedoelen ingesteld op het gebied van fondsenwerving, aanmeldingen voor evenementen en de werving van vrijwilligers.
Samaritans gebruikt conversietracking in Google Ads en Google Analytics om de impact van Ad Grants-campagnes te meten en beslissingen te nemen over de besteding van het marketingbudget. "De belangrijkste aspecten die we bijhouden in Google Ads en Google Analytics zijn donaties die via de website worden gedaan, aanmeldingen van vrijwilligers en aanmeldingen voor de nieuwsbrief", vertelt Keating. Dankzij conversietracking en insights uit Analytics-gegevens kan de organisatie het digitale budget voor haar grootste marketingcampagnes plannen. Samaritans gebruikt het Ad Grants-account om marketingstrategieën te testen en vult het account rond de feestdagen aan met een Google Ads-account om de fondsenwerving te intensiveren. Michael: "Dankzij de implementatie van conversietracking weet onze organisatie dat investeren in een betaald Google Ads-account de moeite waard is. Uit de gegevens blijkt hoeveel waarde dit kanaal ons kan bieden." Vorig jaar genereerden betaalde Google Ads-campagnes tijdens de feestdagen de hoogste donaties voor de organisatie.
De conversietracking en insights uit Analytics-gegevens beïnvloeden de toewijzing van het marketingbudget van Samaritans, zodat de organisatie haar marketingdoelen effectiever kan bereiken. Afgelopen jaar hebben de Ad Grants-campagnes van de organisatie meer dan $ 48.000 oftewel 10% van de online donaties gegenereerd, 11% van de registraties voor fondsenwervingsevenementen en 1769 aanmeldingen van vrijwilligers. Michael vat samen: "Door de investering in Google Ads kan Samaritans meer mensen bereiken die we kunnen helpen en worden meer mensen gevonden die de organisatie willen steunen."
"We adviseren andere non-profitorganisaties Google Analytics en conversietracking te gebruiken. Dan zullen ze zien dat een betaald Google Ads-account in aanvulling op een Ad Grants-account de investering waard is."Michael Keating, Digital Communications Manager, Samaritans