+187%
telefoongesprekken
7x
conversies
12x
donaties
De Houston Food Bank bestrijdt zowel honger als voedselverspilling. De voedselbank deelt elk jaar 122 miljoen voedzame maaltijden uit via het netwerk van 1500 communitypartners in Zuidoost-Texas en voedt daarmee 800.000 mensen.
In 2017 leidden de overstromingen door orkaan Harvey tot massale evacuaties. Talloze mensen hadden water, eten, kleding en andere niet-bederfelijke artikelen nodig. De Houston Food Bank distribueerde deze artikelen naar opvanglocaties in Houston en omgeving om te helpen bij de noodopvang. Vanwege de plotseling stijgende vraag naar voedselhulp moest de organisatie snel bekendheid voor hun services genereren, donaties stimuleren en nieuwe vrijwilligers werven.
De voedselbank werd door fondsenwervings- en marketingbureau RKD Group geadviseerd om snel hun Ad Grants-account te optimaliseren zodat ze konden inspelen op de toegenomen zoekinteresse in voedselhulp, donaties en vrijwilligersactiviteiten met betrekking tot de orkaan. Optimalisatiestrategieën waren onder andere de advertentietekst updaten met branding, een specifieke campagne maken voor orkaan Harvey en sitelinks implementeren. Aan de hand van gegevens van 'Conversies bijhouden' kon de organisatie inzicht krijgen in de directe impact van hun Google-advertenties op de noodhulpverlening.
Het Ad Grants-account genereerde op een effectieve manier bekendheid en bracht mensen die door de orkaan hun huis moesten ontvluchten in contact met de services die de organisatie in deze dringende omstandigheden kon bieden. De via Google Ads gegenereerde donaties stegen in totaal met 1211% en het aantal telefoontjes naar de organisatie nam met 187% toe ten opzichte van dezelfde maand het jaar daarvoor. De geüpdatete advertentietekst in de campagne met branding leidde tot 1067% meer conversies en wist effectief in te spelen op de toename in merkverkeer dankzij de nieuwsverslaggeving van de noodhulpactiviteiten van de organisatie. Het aantal conversies via Google-advertenties waarin vrijwilligers werden geworven, steeg met 500%. Het totale aantal conversies voor alle campagnes steeg met 741%. De implementatie van optimalisatiestrategieën om het effect van Google-advertenties tijdens de ramp te maximaliseren, bleek essentieel om snel donaties te stimuleren, vrijwilligers te werven en de bekendheid te vergroten.
"Dankzij het werk van de RKD Group aan ons Google Ad Grants-account tijdens orkaan Harvey konden we slachtoffers in onze gemeenschap bereiken, plus mensen die ons wilden helpen om onze gemeenschap weer op te bouwen. Google Ads speelde een essentiële rol in de impact die we konden maken met onze hulpverleningsactiviteiten."Adele Brady, directeur Communicatie, The Houston Food Bank