DonorsChoose.org

In één jaar tijd haalt DonorsChoose.org via Google Ad Grants $ 497.000 op uit 5000 donaties.

Marketingdoelen

  • Donateurs en docenten bereiken
  • Donaties stimuleren
  • Meer aanmeldingen van docenten genereren

Maatstaf voor succes

305k

websitebezoeken in een jaar

4,900

donaties in een jaar

7,400

aanmeldingen van docenten in een jaar

In het kort

DonorsChoose.org

Locatie: Verenigde Staten www.donorschoose.org

Missie

DonorsChoose.org is een toonaangevend platform voor giften aan openbare scholen. De organisatie heeft de missie om het voor iedereen makkelijk te maken een hulpbehoevende klas uit de brand te helpen. Zo komen we een stap dichter bij een land waarin leerlingen in elke gemeenschap kunnen beschikken over de middelen en ervaringen die ze nodig hebben voor gedegen onderwijs, ongeacht hun economische achtergrond. Docenten uit heel de Verenigde Staten gebruiken de site om projecten te maken waarmee ze om de middelen kunnen vragen die hun leerlingen nodig hebben. Mensen kunnen geld doneren aan projecten die ze inspirerend vinden. Sinds de oprichting door een docent in 2000 hebben ruim drie miljoen mensen en partners samen zo'n 760 miljoen dollar gedoneerd aan projecten voor 31 miljoen leerlingen, vooral in gemeenschappen met overwegend lage inkomens. Het team van DonorsChoose.org neemt elke projectaanvraag in behandeling en stuurt de gevraagde middelen rechtstreeks naar de scholen. Dit is uniek voor financieringsplatforms voor het onderwijs.

Marketingdoelen

De organisatie streeft naar een sober marketingbudget en gebruikt Google Ad Grants als een efficiënte manier om meer donateurs en docenten bij het platform te betrekken. DonorsChoose.org gebruikt Google Ads onder andere om meer bekendheid te krijgen, meer donaties te genereren, meer aanmeldingen van docenten te realiseren en docenten aan te sporen nieuwe projecten in te dienen. Yangsin vertelt: "We houden conversies bij om de impact van onze marketingdoelen te meten. Als veelzijdige marktplaats voor donateurs, docenten en partners moeten onze marketingkanalen aansluiten op de uiteenlopende behoeften van elk type gebruiker. We hebben voor elke groep doelen gesteld en uitgezocht welke conversiestatistiek we het meest willen stimuleren om die doelen te behalen." De prestatiegegevens van Google Ads geven de organisatie een duidelijk beeld van de behoeften van docenten en de interesses van donateurs.

De aanpak

Naast de conversiestatistieken uit Google Ads gebruikt DonorsChoose.org ook Google Analytics en Google Data Studio. "Er zijn heel veel gegevens beschikbaar", zegt Yangsin. "Je kunt op microniveau of juist macroniveau kijken om meer inzicht te krijgen in de bezoekers die naar je website komen." De organisatie gebruikt gegevens van het Google Ads-dashboard om te zorgen dat de belangrijkste accountstatistieken de branchenorm overtreffen. Door de prestatiegegevens goed in de gaten te houden kan DonorsChoose.org het Ad Grants-account optimaliseren en volledig benutten.

De effectiviteit van de berichten en call-to-actions wordt via Google Analytics gemeten aan de hand van bijgehouden conversies en gedrag op de site. Zo verwerft de organisatie insights in wat de doelgroep aanspreekt en kan ze toekomstige berichten daar beter op afstemmen om nog meer mensen te bereiken. Conversiegegevens maken duidelijk welke middelen docenten het meest nodig hebben en welke berichten nieuwe donateurs het meest aanspreken. "Met deze kennis kunnen we onze berichten in andere marketingkanalen eenvoudig aanpassen aan datgene wat werkt in Google Ads", legt Yangsin uit.

Impact van Google Ad Grants

"Met Google Ad Grants bereiken we op een effectieve manier docenten, donateurs en partners die in plaatselijke klaslokalen een verschil willen maken. Via Google Ads bereiken we docenten die hun onderwijsvisie willen waarmaken. Ook bereiken we donateurs en partners die een directe, legale manier zoeken om het openbaar onderwijs te steunen", aldus Yangsin. In een jaar tijd heeft het Ad Grants-account van de organisatie geleid tot 305.000 websitebezoeken, 4900 donaties, 7400 aanmeldingen van docenten, 6600 nieuwe, door docenten ingediende projecten en 1900 ingevulde contactformulieren, bij een klikfrequentie van 8,44%. Door conversies bij te houden beschikt de organisatie over veel betere informatie van Google Ads en kan ze op een onderbouwde manier doelen stellen. In de woorden van Yangsin: "Ten opzichte van de primaire doelen waarvoor we conversies bijhouden, blijven we groei en verbetering zien dankzij strategisch gebruik van Ad Grants. In slechts een jaar tijd hebben we via onze advertenties $ 497.000 opgehaald uit vijfduizend donaties. We zien de rechtstreekse gevolgen van onze advertenties in elk facet van onze marktplaats, van nieuwe docenten die hun eerste klasproject starten tot donateurs die worden geïnspireerd om geld te geven. Zonder Ad Grants waren dit soort resultaten niet mogelijk geweest met ons bescheiden marketingbudget.”

"De toelage van Google Ad Grants speelt een enorme rol in onze digitale-marketingstrategie bij DonorsChoose.org. Google Ads is een van de meest effectieve marketingkanalen waarmee we nieuwe donateurs en docenten kunnen bereiken, met als gevolg dat lesmateriaal en leerervaringen in klaslokalen in het hele land terechtkomen. Deze advertenties laten zien hoe eenvoudig het is om aan een plaatselijke klas te doneren."
Yangsin Lau Vazquez, verantwoordelijk voor Digital and Growth Marketing bij DonorsChoose.org