Caritas

Met hulp van Google Ad Grants lukte het Caritasverband Frankfurt de online donaties te verzesvoudigen.

Marketingdoelen

  • Online donaties stimuleren
  • Vrijwilligers werven
  • Bekendheid vergroten

Maatstaf voor succes

646%

stijging in online donaties

Tot 5000

meer bezoekers per maand

Tot 300.000

paginaweergaven per maand

In het kort

Caritas

Locatie: Frankfurt, Duitsland www.caritas-frankfurt.de

Missie

Caritasverband Frankfurt e. V. (stichting Caritas Frankfurt) werd opgericht in 1901 en is in de hele grootstedelijke regio van Frankfurt actief als liefdadigheidsorganisatie van de katholieke kerk. In totaal verzorgen zestienhonderd werknemers en tweeduizend vrijwilligers verschillende soorten sociale dienstverlening. Ze helpen mensen in nood met meer dan honderd faciliteiten en services.

Marketingdoelen

Caritasverband Frankfurt maakt zich sterk voor een samenleving waar solidariteit en zorg vooropstaan en wil dat mensen die in armoede en met een achterstand leven, een plek krijgen in het publieke bewustzijn. Deze liefdadigheidsinstelling is voor de financiering van haar activiteiten afhankelijk van online donaties. Dankzij Google Ad Grants krijgt deze non-profitorganisatie meer aandacht, komen er meer bezoekers naar de website, worden hun activiteiten uitgelicht en neemt het aantal online donaties toe.

Procedure

Het advertentiebudget dat door Google Ad Grants beschikbaar wordt gesteld, wordt door Caritas gericht gebruikt om online donaties te stimuleren en te adverteren voor vacatures. Met getargete Ad Grants-campagnes kan de stichting op het juiste moment mensen die anderen willen helpen om een donatie vragen en werkzoekenden overhalen om te solliciteren.

Impact van Google Ad Grants

"Het is niet eenvoudig om online donaties te genereren," zegt marketingmanager Christopher Franz. "Gelukkig zijn we al een tijd deelnemer van het Google Ad Grants-programma. Hierdoor zijn we veel makkelijker te vinden op internet en wordt er veel meer online gedoneerd." Ad Grants kon de organisatie vlug helpen. "Eind 2015 kwamen grote aantallen vluchtelingen naar Frankfurt en zij hadden snel hulp nodig. We startten via Google een inzamelingscampagne," vertelt Franz. "Op deze manier konden we via het juiste kanaal en op het juiste moment de juiste boodschap overbrengen en in korte tijd veel geld inzamelen." Ten opzichte van 2010 stegen de online donaties aan Caritas in 2015 met 646% en kon het liefdadigheidswerk beter worden gepromoot. De organisatie is van plan om in de toekomst naast Google Ad Grants ook andere tools van Google te gebruiken om nog meer aandacht te vestigen op de problematiek en om de vrijgevigheid van mensen nog beter aan te spreken.

"Dankzij het Google Ad Grants-programma konden we onze online donatie-optie promoten. Sindsdien zijn onze inkomsten uit donaties aanzienlijk gestegen. Vooral de donaties om vluchtelingen te helpen zijn duidelijk toegenomen."
Michaela Jacobsohn, manager fondsenwerving en donaties